maandag 3 januari 2011

Paris, je t'aime

Parijs was zoals ik had verwacht: zalig! En te kort. 4 dagen werken kan soms zo lang duren terwijl deze 4 dagen als een sneltrein voorbij gevlogen zijn. Ongelofelijk. Allemaal dankzij het leuke gezelschap (waarvoor bedankt, S.) en uiteraard Parijs zelf. Als er nu 1 grootstad is waar ik zou willen gaan wonen is het niet Brussel of Antwerpen, maar zou ik kiezen voor Parijs, vraag me niet waarom, maar het is wel zo dat ik me daar op mijn gemak voel, terwijl rondlopen in een Brussels station me al ongemakkelijk maakt. Wat wel grappig was (of juist schrijnend, je kiest zelf maar) was dat ik op 1 dag Parijs meer Nederlands heb gehoord dan dat ik ooit in mijn leven in Brussel heb gehoord. In het hotel zelf waren er ook veel Vlamingen. Het hotel viel, voor toch 3* te zijn, wat tegen. Het vorige hotel (2*) was beter. Grotere (bad)kamer, choco bij het ontbijt :-p en het ganse verblijf warm water. Nu zaten we woensdag een ganse dag zonder (!) warm water, kan je het je voorstellen? Voordeel was wel dat we dichtbij Montmartre zaten en dus dichtbij lekker en 'schappelijk van prijs'-eetgelegenheden.

We hebben er ook van geprofiteerd om naar Versailles te gaan. Voor de geïnteresseerden -25-ers onder ons: Versailles is voor EU-burgers tussen 18 en 25 jaar gratis, net zoals het Louvre trouwens. Maar daar waar je in het Louvre nog wel moet aanschuiven voor je inkomticket is dat in Versailles niet nodig; je mag de rij van een uur-aan-de-kassa's overslaan (of koop een ticket bij een voorverkooppunt in de buurt van het RER-station) en meteen aanschuiven aan de ingang (een rij die toch merkelijk korter is) en op vertoon van je identiteitskaart mag je er gratis in. Versailles is wat het moet zijn: veel goud, gigantische zalen en veel volk (inclusief kindjes -10 en buggy's, leg me uit wat er zo Plopsa is aan Versailles, want het ontgaat me). Het is niet echt mijn ding-ding, aangezien ik geen fluit weet van interieur uit die periode, maar het blijft een must see als je de kans krijgt. De tuinen hebben we overgeslagen, aangezien het daar nogal drassig was door de sneeuw (de enige plek ook waar ik nog sneeuw gezien heb :-p). Wat ook nog op het plan stond was een bezoek aan het Louvre. Ik was er al 2 keer geweest en ik had nog altijd niet de Mona Lisa gezien, ook al zou het tegenvallen... Dus dat kon ik deze keer goed maken, of dat was toch het plan. Er stond een ellenlange rij om gewoon de piramide in te mogen, dan hadden we nog geen ticket! En aangezien het onze laatste dag was en we op tijd naar het Gare du Nord wilden vertrekken, hebben we dat wijselijk overgeslagen. Meteen een reden om nog eens naar Parijs te gaan ;-).

Onder het motto 'de trein, altijd een beetje reizen.' moest er toch nog ièts misgaan deze vakantie. En ja hoor, het waren de spoorwegen die voor een puntje van kritiek zorgden. De NMBS had ons tickets verkocht van een trein die niet bestond. Dus flink als wij waren om 18u01 naar de Thalystrein op zoek naar rijtuig 7. Allez getallen van 20 hingen eraan, maar wagon 7 was spoorloos. We waren niet de enige, aangezien we een ticket hadden voor de 18u01-trein mochten we mee, maar was het rechtstaan. Als sardienen in een blik en dat 1u22 lang, met nog een hoop anderen. Gelukkig kwamen de conducteurs spontaan een reductie aanbieden, dus wie weet brengt Parijs nog wel enkele euro's op^^.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten