woensdag 21 november 2012

Om te mogen starten

Vandaag een motivatiegesprek (!) gehad om aan die VDAB-opleiding te mogen (!!) beginnen, eventueel, misschien als het hen behaagd. 'k Heb er geen goed gevoel bij. Ben in tegenstelling tot andere keren iets minder 'te' eerlijk geweest en meer uitgekomen voor mijn mening en niet te veel geprobeerd om te antwoorden wat ze graag hadden. Maar de vorige keren bij Konvert en AB Inbev had ik een goed gevoel achteraf en is het niks geworden, dus misschien ... Morgen weet ik meer.

Diene man die daar bij zat heeft mij wel geschoffeerd. De vraag was waarom ik die opleiding wil volgen, en ik antwoordde eerlijk dat ik al gesolliciteerd had in de uitzendsector maar meestal te horen kreeg dat ik niet in het profiel paste, of ik niet weerhouden was wegens geen ervaring. Hij: "Waarom zit je dan hier als je weet dat je niet in het profiel past?" Hij zal aan mijn ogen wel gezien hebben dat ik not amused was met die opmerking. Mijn antwoord: "Omdat ik probeer om dat argument te gaan weerleggen, en aangezien ik al wel een gesprek heb gehad zullen er wel zijn die iets in mijn zien." Als ik in het profiel paste, dan had ik waarschijnlijk al werk. Ahja. Deuh!
En dan nog vragen wat je zou doen met een office manager die achter je gat zit voor bepaalde vacatures die ingevuld moeten worden 'Hoe zou je daar mee omgaan?', 'Ben je commercieel ingesteld?' en 'Heb je dan nog  ooit iets moeten verkopen?' en ook 'Wat spreekt je aan in de opleiding?' enz. Ook de vraag 'Wat als je werkt in een interimkantoor en je krijgt telefoon van een school met werk met kans op verlening?' Terwijl ik mijn uitleg aan het kaderen was met de bedoeling om duidelijk te maken dat 'kans op verlenging' in het onderwijs een verkooptruc is om naïeve mensen aan te trekken kreeg ik weer een sneer 'gelieve op de vraag te antwoorden', dus heb ik gezegd dat ik garanties wil dat het uren 'van mij' zouden zijn en niet vervanguren. Hopelijk was hij daar tevreden mee. En gewoon, als ik een job heb die ik graag doe, ga ik niet terug in een onzeker onderwijsavontuur stappen zonder dat ik garanties krijg dat ik 90% zeker mag zijn dat ik mag blijven. Ook zo geantwoord op de vraag 'Waar zie je jezelf binnen 5 jaar?' met het klassieke antwoord: 'Belachelijk gelukkig als in: leuke job -onderwijs of iets anders waar ik me kan in smijten, een goed lief en een eigen stek.'

Afspraak binnen 5 jaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten