dinsdag 7 september 2010

Dat heet dan gelukkig zijn

Ik heb gisteren 'voor de verandering' een geluksmoment geplaatst. 'Geïnspireerd' door een Amerikaanse man die op een website alle kleine dingen noteert die hem die dag gelukkig hebben gemaakt zoals een dag zonder file enz.

Want dat is toch wel belangrijk in het leven van iemand: gelukkig zijn. Zonder dat zou het leven toch maar zwaarmoedig zijn en heeeel erg deprimerend... Nu is de vraag: wanneer ben je gelukkig? Als ik daarover nadenk is het meest logische antwoord: wanneer je alles hebt waarvan je zelf vindt dat het je leven 'af' of 'compleet' maakt. Als ik die vraag voor mezelf beantwoord moet ik op basis daarvan besluiten dat ik eigenlijk niet gelukkig ben. Want ik zou graag een vaste relatie hebben en ook vast werk, 2 zaken die momenteel geen deel van mijn leven uitmaken.

Ben ik daarom ongelukkig? Niet echt. Niet dat ik van 's morgens tot 's avonds en van maandag tot en met zondag altijd even happy rondloop, kan ook moeilijk. Maar toch. Ik heb geen echte vriendenkring en niet echt veel vrienden, maar de vrienden die ik heb zijn toch wel stuk voor stuk hele toffe mensen waarbij ik altijd uitkijk naar het volgende afspreekmoment vanwege fijne dag/namiddag/avond gegarandeerd. Ik heb dan wel nog geen vast werk (wat ik wel ambetant en vervelend vind, want altijd terug van 0 beginnen is niet zo tof), maar de periodes dat ik werk heb is het voor 90% toch gevuld met leuke momenten en met een 'ik doe dit graag'-gevoel. En dan zijn er thuis zo die kleine dingen die me vrolijk maken. Of op school, weten dat ik morgen in bed kan blijven liggen want 'geen les' vind ik persoonlijk toch iets om een beetje gelukkig van te worden. Of zoals 's morgens om 5u wakker worden, naar de wekker kijken en denken 'ik mag me nog eens omdraaaien'. Van zo'n zaken kan ik een soort 'oef'-gevoel krijgen, ik kan het niet beter omschrijven. Dat en dan toch een innerlijke vreugdeopflakkering.

Conclusie van de vraag van vandaag? Je moet volgens mij niet alles hebben waarvan je zelf vind dat het je leven compleet maakt. Je kan jezelf ook als 'gelukkig' omschrijven als er genoeg momenten/situaties zijn in je leven die je een 'gelukkig gevoel' kunnen geven. Het is niet omdat je net niet die job hebt ofzo dat je daarom ongelukkig kan zijn. Als je na het vernemen van dat slechte nieuws plots iets geweldig geestigs ziet op straat/tv/... kan je dat toch weer wat gelukkig maken. Misschien is het nog het beste zo verwoord: vele kleintjes maken één groot. Vele kleine momenten waarop je je gelukkig voelt, maken dat je je algemeen als een gelukkig persoon kan omschrijven.

1 opmerking:

  1. filosofisch en goed! En inderdaad je goed en gelukkig voelen hangt dikwijls van kleine dingen af. 't Is goed en leuk om lezen ;-)
    En a propos... fijn te lezen dat je het les geven leuk blijft vinden en het gevoel hebt beter met de (moeilijke) leerlingen om te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen