woensdag 7 september 2011

Stielbedervers

Vandaag naar Blokken gekeken. En nee, mij storen de bewegende blokjes niet. Tot zo ver die discussie.
 
Eén van de kandidaten was een (sport)journalist die nog niet aan het werk is, maar een aggregaat kon bijdoen. Kon hij blijkbaar les geven in bepaalde richtingen in het hoger onderwijs, maar ook in het middelbaar enkele vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis.
Waarom mogen zij dat geven, en ben ik 'onbekwaam' zonder uniefdiploma om aardrijkskunde en geschiedenis en economie te geven in de derde graad? Als mensen een uniefopleiding volgen en dan met een extra cursus ook' inhoudelijk expert' zijn in vakken waar ik 3 jaar voor naar school ben gegaan, stomme werkjes heb gemaakt. Zo is het natuurlijk moeilijk om werk te vinden, aangezien er veel licentiaten in de 2e graad staan, terwijl het toch de regenten zijn die daar bevogd voor zijn. Als je graag les wil gaan geven later, doe dan meteen een lerarenopleiding, dan ben je ook 'echt' een leerkracht. Da's wat anders dan een jobonzekere opleiding volgen end an zeggen: wat ga ik doen, ik zal maar lesgeven. Boe! Blijf dan in de 3e graad waar je beter aan kennisoverdracht kunt doen, dan in de jaren te staan waar ik voor gestudeerd heb. Het is zo'n situatie zoals een tandheelkundige (ne tandist gelijk ze zeggen) ook ineens bekwaam is om de job van hartchirurg te doen.
En nog zo'n gevoel dat ik bij zo'n verhaal krijg is dat mijn vakken die ik geef poepsimpel zijn, aangezien zo veel mensen die maar iets of wat algemene vakken of wetenschappelijke vakken hebben gevolgd ook 'mijn' vakken kunnen geven. Alsof ik oerdom ben dat ik 3 jaar hogeschool heb gedaan, speciaal dan nog die vakken.

Stielbedervers!

Nog een gouden raad: schoenmaker, blijf bij uw leest. (aka als regenten in de klas, journalisten op een redactie).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten