maandag 12 september 2011

Een opti-opti-optimist

In de krant staat er vandaag een artikel over pessimisme. Uit een onderzoek van de universiteit van Essex blijkt dat optimisme/pessimisme voor een deel is aangeboren en dat pessimisme op zich niet zo slecht is, dan gedacht. Want hoewel optimisme goed is voor de productie van een bepaald gelukshormoon, heeft ook pessimisme zijn voordelen.
Volgens een prof van de universiteit van Wellesley is het 'defensief pessimisme' een handige overlevingsstrategie. Als je een doel stelt (zoals ik dat had met examens: ik zal wel ergens een buis hebben) en je gaat dat tegemoet met een gezonde negatieve dosis, krijg je een win-winsituatie (wat ik ook zeg als mensen zeggen dat ik een zwartkijker ben): valt het resultaat mee, heb je gewonnen; valt het toch tegen, heb je niks verloren. Volgens het artikel zou je hiermee dus voorbereid kunnen zijn op een slechte uitkomst van acties in de toekomst. Zelfs een depressie zou zo zijn voordelen hebben volgens bioloog Paul W. Andrews, omdat je in een depressie moet nadenken hoe je bepaalde sociale dilemma's uit je leven moet oplossen. Waarbij ik niet wil zeggen dat ik hoop ooit in een depressie verzeilt (verzeild?) te geraken. En als laatste wordt een Duits onderzoek aangehaald waarin staat dat pessimisme goed kan zijn als je wil afslanken, of een job wil zoeken. Want je bekijkt de toekomst minder stralend en zal uiteindelijk betere resultaten boeken. Iemand die optimist is en wil afvallen, zal vinden dat eht uiteindelijk wel goed zal komen, terwijl een pessimist weet dat et moeilijk zal gaan, toch niet zal lukken en zal dus uiteindelijk beter zijn best doen. Ook helpt pessimisme je uit een lange uitzichloze situatie halen: je geeft sneller op wanneer blijkt dat het tij niet meer kan keren en pessimsten rekken hun 'lijden' dus niet onnodig, terwijl optimisten langer geloven dat het goed zal komen.

Enfin, ik ben mijn eigen grootste criticus op alles en nog wat, mensen die mij kennen zullen dit zeker kunnen bevestigen. Misschien tot vervelens toe. Maar als het klopt wat in het artikel staat, heb ik toch weer mijn slag thuisgehaald.
Van zoiets wordt een mens optimistisch^^. Maar niet té.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten