donderdag 9 december 2010

Onderwijsachteruitgang

Het onderwijs in Vlaanderen behoort niet meer tot de wereldtop, en daarmee dreigen we 1 van onze economische voordelen (kennis) te verliezen, eveneens aan Azië waar het onderwijs nu top is. Niet moeilijk als je ziet dat de kindjes steeds meer dingen moeten 'kunnen': als ze het kunnen opzoeken is het goed. Zo kom je er niet, he. Da's een instelling van: als we er geraken zal het wel in orde zijn, voor de rest zien we wel weer. Niet dus! Ik hoor het ook van andere leerkrachten dat de kennis achteruit gaat. Over laatst was er zelfs een leerling die niet wist waar Nederland lag t.o.v. België, al zijn ze maar 12 jaar, zoiets vind ik basiskennis. De buurlanden van België zijn, net zoals de provincies met bijhorende hoofdsteden, parate kennis die er in de lagere school moet ingekolpt worden. Zoals ook taal, hoe vaak ik toetsen/SmartSchool-berichtjes krijg waarin elke zin op een nieuwe regel begint en waarbij ik al blij mag zijn als er érgens een punt of hoofdletter staat. Dan zie je dat het Vlaams onderwijs niet goed bezig is.

Nu wil minister Smet het onderwijs hervormen, als het 10 jaar geleden uitstekend werkte, zal het nu ook uitstekend werken. Gewoon minder eieren onder de kinderen hun gat leggen en niet toestaan dat er in te veel klassen 25% van de leerlingen lessen missen vanwege GON- of andere begeleiding. 10 jaar geleden 'bestond' er geen AS(S), dyslexie, dysorthografie,..., toen was je gewoon lui, lomp of lastig. Elk kind dat 1 keer een spellingsfout maakt dyslexie en moet het 'speciaal begeleid worden'. Niet moeilijk dat het onderwijs achteruit gaat...
Voor iedereen goed doen gààt gewoon niet. Punt.

3 opmerkingen:

  1. Hey, great speech! You should join the republican party, or even better, the tea party...

    Maar ga dan ook liefst gewoon naar de VS met dat soort achterlijke ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 10 jaar geleden werkte het onderwijs niet uitstekend en nu ook niet. We scoren misschien wel goed op wereldvlak (ook al is het nu iets minder). Maar de kloof tussen goed scorende kinderen en slecht scorende kinderen is veel te groot.

    Voor iedereen goed doen is inderdaad niet mogelijk. Maar dat mag geen uitvlucht zijn om het niet te proberen.

    Maar kom, je bent een Open VLD'er voor iets, eh. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan Beate maar bijtreden... en het past iemand 'met kennis' niet om zo kort door de bocht te gaan... en meer dan 1 keertje in dit korte stukje.

    Het gaat helemaal niet over 'kunnen' of 'kennen'... het is een 'en..en..'-verhaal. Tuurlijk moet kennis zijn... degelijke kennis. Maar dat neemt niet weg dat er ook wel 'vaardigheden' kunnen aangeleerd worden. We leven in een andersoortige maatschappij dan 20 jaar terug. En dus moet je proberen om alle elementen (om dan nog de attitudes niet te vergeten) samen te brengen om competente jonge mensen te vormen.

    En het is juist dat men nu op 'alles' en 'iedereen' etiketten plakt. Dit is belangrijk als achtergrondinformatie voor de leerkrachten. Je moet rekening houden met het kunnen van de leerlingen... En natuurlijk vraagt dit van de leerkracht meer dan vroeger, waar je met harde hand alles onderdrukte... en je nu probeert om vanuit gezag en bekommernis zoveel mogelijk leerlingen mee te krijgen in het leerproces.

    Dus... genuanceerd denken lijkt mij belangrijk in onderwijs-middens. Nu klikt je als een uitgebluste vijftiger... in plaats van een gemotiveerde twintiger. Of (weer) een momentje van depri-zijn? Oei... etiket. Daar mag je geen rekening mee houden. Je moet bikkelhard reageren! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen