dinsdag 2 november 2010

Hoogsensitief

Volgens een artikel uit de Nina ben ik een hoogsensitief persoon. Volgens het artikel werken bij hoogsensitieve personen (HSP's) zintuigelijke, emotionele of sociale prikkels dieper in op het zenuwstelsel, dat beter ontwikkeld is, waarbij één zintuig dan de bovenhand haalt.
Enorm interessant toen ik het las, aangezien ik na de inleiding al wist dat het 'over mij' ging. Blijkbaar bestaat er dus een naam voor wat ik altijd de 'Drama Queen in mezelf' heb genoemd. Bijvoorbeeld: "Bij een norse blik van een collega vraag je je af wat je verkeerd hebt gedaan. Een sms'je dat niet meteen beantwoord wordt, brengt je van de wijs. En een blaffende hond -dat lawaai!- maakt je hoorndol." Gans herkenbaar, dus dan ben ik gaan verderlezen.

Het is blijkbaar géén ziekte, maar een karaktereigenschap (beetje zoals: homo is een aspect van je persoonlijkheid, geen ziekte!) en tussen de 15 à 20% van de mensen zou er aan 'lijden'. Het zijn mensen die snel uit balans raken op verschillende vlakken. Zoals in de inleiding stond: een sms die niet beantwoord wordt of een norse blik van iemand. Kan ik ook hebben. Dan analyseer ik elk woord in het sms'je of overloop ik eeeeeeeeeeindeloos de situatie of ik ald an niet tegen meneer of mevrouw X iets verkeerds gezegd of gedaan zou hebben. En wat dé doorslag gaf was deze zin "Op het werk, bijvoorbeeld, presteren hoogevoelige mensen beter als ze niet het gevoel krijgen dat iemand hen constant in de gaten houdt." Doet me denken aan mijn eerste werkjaar, waar ik schrik had om fouten te maken, net omdat ik vond dat er op m'n vinger gekeken werd. Vorig jaar en de eerste 2 maanden nu heb ikd at gevoel niet, en ik voel me een pak rustiger op school. En ook op communicatief vlak vragen HSP's een andere aanpak. Vooral je woorden goed wikken, want ze nemen woorden nog al persoonlijk op. Dat wordt dan gelinkt met het voorbeeld van de norse blik, ik link het met het eindeloos overlopen van situaties en het overanalyseren van de woorden in een sms.
Al die zaken zorgen ervoor vaak voor dan HSP's vatbaarder zijn voor depressies. Omdat ze gevoeliger zijn en hun emoties op een diepere manier verwerken en ook omdat ze meer tijd nodig hebben om alles te verwerken...

Gelukkig is aan al dat hoogsensitief gedoe ook nog een positieve kant verbonden. Buiten het feit dat we gewoon een beter ontwikkeld zenuwstelsel hebben, zijn we vaak ook creatief, kunnen we ons goed concentreren (ik kan bv. focussen op één bepaald geluid in een café of op de bus), en zijn we erg intuïtief -zeg maar een goed ontwikkeld buikgevoel.

2 opmerkingen:

  1. als je vooral die laatste alinea kunt onthouden is het al heel veel zeker hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, ook ik heb dat artikel gelezen en ik kan mij er ook wel in vinden ! zelfhulpgroep ?? haha

    BeantwoordenVerwijderen