vrijdag 17 augustus 2012

Gent

Gisteren een dag Gent gehad. Afgesproken met een kameraad die daar woont en die het zijn missie vond om me verliefd te laten worden op Gent. Wat bij deze niet gelukt is, zo snel gebeurt dat niet; zelfs Parijs heeft daar 3 dagen voor nodig gehad.
In ieder geval ligt Gent in treinuren niet veel dichterbij dan Parijs; bijna anderhalf uur op de trein zitten vind zelfs ik te veel. En dan die airco die zo hard blaast, tegen dat ik in Gent was, had ik kou. Erg eigenlijk. Net zoals 's avonds op de terugrit: een nieuwe trein, vollenbak airco en kippenvel. Het strafste is dat ik in Leuven moest overstappen op een oude trein, zo'n model uit de vooroorlogse jaren (ik noem het een wraktreintje) waar het aangenaam was. Om het op z'n SOS Piets te zeggen: ietsekes warmer dan lichaamstemperatuur.

Gelukkig was het een fijne dag. Een dag dat ik niet heb thuis gezeten of zo maar een paar uur van huis ben geweest. Doet deugd ook om zo 'ns ergens anders naartoe te zijn geweest dan de usual stuff: Leuven en Hasselt. Nieuwe dingen gezien, dingen om in jezelf op te nemen bij een zonnige hemel: wat wil een mens nog meer?

Wat wel grappig was in het-naar-Gent-treinen; in Brussel stapt er een oud madammeke op en die zet zich tegenover mij en begint een half huishouden uit te halen. Een boekje, brochure van de NMBS *Bestemming Beter*, een zak brood én een doosje La Vache Qui Rit. Waarna ze even in de gang verdween, waar ze waarschijnlijk nog een tas had staan, en na 5 minuten vrolijk terugkwam met gesmeerde bokes. :-D Schattig eigenlijk. Ze had wel een gans oud brilmontuur bij, net als haar leesboekje. Deed me eventjes in een Amélie Poulain-sfeer dwepen, vraag me niet waarom.

1 opmerking:

  1. hehe, je kunt zelf de airco verhogen of verlagen hé... knoppeke boven één van de deuren in de wagon.
    Je hoeft het dus niet te ondergaan... je kunt zelf initiatief nemen om het 'menselijk' te houden.
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen