maandag 2 maart 2015

Tijd

Volgens trendsetters zal 1 van de trends in 2015 zijn dat we niet meer, maar minder bereikbaar willen zijn. Dat we niet altijd verplicht moeten zijn om elk telefoontje, sms of mail te hebben gehoord/gezien en te hebben beantwoord.
 
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik durf al eens onbereikbaar zijn. Mijn gsm die bovenligt en ik ben beneden, of andersom. Ik kijk mijn mail na als ik thuis mijn pc opstart, daarna niet meer - en ja, af en toe loop je dan wat achter met info :-). Er is in mijn ogen niks mis met eens niet bereikbaar, of niet altijd bereikbaar zijn. De wereld gaat niet vergaan als ik eens niet onmiddellijk op een bericht antwoord.
Ook zo op mijn werk. Ik heb een gsm van het werk (een iPhone, en echt, ik snap niet wat daar zò geweldig aan is dat je daar € 400 of meer wil aan geven...), maar eens ik thuis ben, ligt die op de kast tot de ochtend erna. En ik check ook mijn werkmail niet meer. Tenzij er echt iets is dat nog in orde moet worden gebracht of als ik vergeten ben een mail te sturen, maar dat vergeten ben. Eerder uitzondering dan regel dus. Werk is werk, en ik wil niet dat mijn werk in mijn hoofd blijft zitten als ik thuis ben; ik heb/had mezelf voorgenomen om geen stress meer te krijgen van mijn job (het verkeer is een andere zaak :-) ). En ik wil het niemand gewoon maken dat ik altijd-en-overal bereikbaar ben. Daarom dat ik ook veel met de vaste telefoon telefoneer, en mijn gsm-nummer terloops meegeef, aangezien ik toch zo goed als altijd op de voicemail beland. Ik redeneer dan: ik heb de neiging om heel vaak terug te bellen naar het nummer dat mij gebeld heeft, dus dan zullen de mensen die ik bel me ook wel op de vaste lijn terugbellen. Nog vaker krijg ik respons op mijn mail die ik na mijn voicemail stuur. Allemaal met het idee: de mensen niet te veel laten wennen aan het idee dat ik een gsm heb en dus altijd en 24/7 wel zal antwoorden. Helaas.
 
Aan de andere kant vind ik het wel enorm vervelend als:
  1. mijn gsm spontaan beslist om niet meer te werken, zodat het de gsm is die bepaalt of en wanneer ik bereikbaar ben en niet ik;
  2. mensen die niet antwoorden op een sms; en dat hoeft niet binnen de 5sec te zijn, maar na een uur of 2 zonder antwoord begin ik er toch wel wat zenuwachtig van te worden :-)

2 opmerkingen:

  1. Ik ben nieuwsgierig of die trend ook effectief iets gaat worden :-)

    P.S.: nieuwe blog, wees een (b)engel en pas je blogroll aan als je wilt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar. Al heb ik mijn gsm wel altijd bij me, soms past het gewoon niet om iets direct te beantwoorden omdat ik serie kijk of zelfs gewoon een boek lees...

    BeantwoordenVerwijderen