maandag 3 oktober 2011

Sportelen

Vrijdagmiddag, toen ik met de bus (lijn 2, weet u wel, op weg was naar de KHL, in Heverlee, ben ik getuige geweest van een prachtig sportfenomeen. Twee keer zelfs, hoeveel geluk kan een mens op één dag hebben :-O. Nu bent u uiteraard benieuwd van welk fenomeen ik getuige was. Ik zal de spanning wegnemen: de 50 meter sprint voor bejaarden.

Wat hebben we nodig? Gelukkig geen dure sportstadions, maar gewoon een bushalte en een bus. Echt waar, als je eindelijk eens de kans hebt om te zitten (en dan ben ik stout genoeg om die kans te nemen) kijken een hoop bomma's (meestal zijn het vrouwen) je nors aan. Maar wanneer ze met wandelstok/looprek/valies-op-wieltjes aangewaggeld komen en er staat een bus die ze nét moeten hebben, dan transformeren de ouden van dagen. Zoals Mega Mindy, maar dan zonder capsule of spannend roze outfit. Ze smijten wandelstok, looprek weg en met zakken (van de markt bv.) en al lopen ze in sneltreinvaart alle andere wachtenden omver om toch nog die ene bus te kunnen hebben. Kim Gevaert zou hard mogen lopen om deze bejaarde topatleten te kunnen voorbijsteken. als je in Leuven bent kan je dit fenomeen het vaakst zien aan de halte van het Fochplein of het station. En daar zag ik het dus vrijdag een eerste keer. En 't was een vrouwtje.
In de Naamsestraat had ik het geluk om ook de mannenrace mee te maken. Nadat ze eerst, typisch voor bejaarden, in de weg van de bus liepen en de buschauffeur claxonneerde (waarbij ze toen ook nog màkkelijk over 2m05 zouden raken bij het hoogspringen) en zagen dat er een bus achter hen reed (een bus hoor je niet, als die 50cm achter uw gat hangt, hé) die ze hadden, werd de sprint voor een 2e keer ingezet. En rarara, de bejaarde sprinter was nog vòòr de bus aan de halte aan de universiteitshal in de Naamsestraat.

Om een lang verhaal kort te maken: het is maar goed dat ze bejaarden langer willen laten werken. anders hebben we er alleen maar last mee. Met sommigen toch. Type 'ik wil op maandag- (of dinsdag-, woensdag-, donderdag-, vrijdag-)ochtend om 7u30 bij de bakker/kapper/... zijn en op dezelfde dagen wil ik tussen 15u30 en 16u de bus nemen om zo werkende mensen/studenten/schoolgaande joeng pesten omdat ik nog bij de bank moet zijn om 16u. Ook wel het type dat nergens naartoe gaat zonder naar de coiffeur te zijn geweest, zonnebankbruin te zijn en overlopen van veel te veel make-up en stinkende parfums maken zich hier schuldig aan. De schattige oudjes niet, die zijn daar te schattig voor^^.

En om helemaal af te sluiten: De Lijn zou er goed aan doen die 65+-pasjes enkel valabel te maken tussen 9u en 15u30, blijven ze ten minste uit de ochtendspits weg.

1 opmerking:

  1. En in de supermarkt met het karretje in uw gat liggen duwen, tijd hebben die gepensioneerden ook niet hé ;)à

    BeantwoordenVerwijderen