zaterdag 8 oktober 2011

Kinderbijslag voor dummies

Om een lang verhaal kort te maken. Nu ik terug ga studeren valt mijn inkomen weg. Aangezien ik nog thuis (lees: bij mama en papa) woon, heb ik geen recht op een deftige uitkering. Enkel op kinderbijslag (nog steeds jonger dan 25). Goed, tot zover de theorie.

Aangezien ik al 3 jaar gewerkt heb, krijgen mijn ouders geen vraag meer voor de verlenging van de kinderbijslag en moet ik dat dus aanvragen.
1) naar de vakbond geweest om te vragen waar ik recht op heb, en hoe ik het kan krijgen. Enkel kinderbijslag en terug aanvragen.
2) volgens de site van het kinderbijslagfonds moet dat gebeuren via de werkgever van de aanvrager.
3) volgens de mama, en om ergere ambras te voorkomen, moet ik op school papieren gaan vragen.
4) volgens de school moet ik eerst een aanvraag indienen en dan geeft de school een bewijs van inschrijving.
5) de papa belt naar de vakbond en de kinderbijslag en die zeggen dat ik op school een document (waarschijnlijk inschrijvingsbewijs) moet vragen om te bewijzen dat ik een diplomacontract heb van 27 of meer studiepunten.
5bis) na een 2e telefoontje van de papa moet ik niets op school gaan vragen op voorhand en gaan ze van de kinderbijslag documenten opsturen.
6) donderdag document gehad van de VDAB als bewijs dat ik uitgeschreven ben vanwege terug student.
7) ???

Om maar te zeggen: asielzoekers (aka vreemden) krijgen makkelijker een luxe-appartement bij ons in 't dorp dan ik kinderbijslag. En dat toch als volwaardige Belg, al meer dan 24 jaar.

En op met een leuke noot af te sluiten: gisteren ben ik met Ruben gaan eten. Zo leuk hem nog eens te zien! Hij was wel doodmoe :-( maar ik heb hem ten minste gezien^^. He made my week!

1 opmerking: