donderdag 28 juni 2012

Einde schooljaardillemma

Het eindverdict is gevallen: 1 tekort op Frans 1e jaar (en dan de stage, maar dat wisten we al). En aangezien ik te weinig studiepunten heb (wegens te veel vrijstellingen), kan ik het op zich tolereerbaar tekort niet tolereren. Voor zover ik kan opmaken uit mijn 3blz tellende rapport.

De vraag is of ik het herexamen (incl. opnieuw portfolio maken (terwijl de vorige niet bekeken is) en opnieuw vakantie volproppen met Franse boekjes terwijl ik aan mijn eigen 'zelfaangekochte' boeken niet toekom) meedoe om dan te hopen dat mijn stage beter is. En aangezien die van Frans zei dat de kans klein is dat ik er wel door zou raken als ik mijn stage opnieuw doe, zit ik dus met een groot dillemma. Zeker, nu ik eindelijk mijn stage-eindevaluatie doorgelezen heb, merk dat mijn Frans lesgeven op zich niet slecht is, zolang ik maar geen Frans moet spreken. Met andere woorden: de ideeën voor mijn lessen zijn goed (goed gebruik van bord, ict, afwisseling in methodes, gemotiveerde lkr (deuh!) enz.) maar ik beheers te weinig het Frans om Frans te geven (zit nog in de knoop met mijn vraagconstructies e.d.; kort samengevat: die van Frans ziet mij wel als leerkracht, maar niet als leerkracht Frans).
 
Dit is dus het dilemma: ik wou mijn stage opnieuw doen, zodat ik achteraf mezelf niet kon verwijten dat ik het niet geprobeerd heb, maar ik wou geen herexamens. Herexamens vallen in een belangrijke periode voor mij, met oo op het werk, en wil niet het risico lopen om examen te doen, schooltelefoontje mis te lopen en dus misschien een droomjob. Langs de andere kant, als ik mijn herexamen mee doe en slaag, wat hangt daar dan als voordeel aan vast? Getuigschrift Frans, want theoretisch beheers ik het dan voldoende om in het dagelijkse leven te gebruiken, maar dan onvoldoende om het over te brengen, of is het dan gewoon vrijgeleide naar een nieuwe stagepoging waarvan de slaagkans onder de 50% zit?

Dus, samengevat: ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen :s.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten